vetrinarkliniken_birsta_loggo

Information inför avmaskning av hund

Avmaskning hund

Sommaren är här och det innebär för många att resa och upptäcka nya platser! Om du ska ta med din hund på resan är det viktigt att kolla upp vad landet du besöker har för inresekrav. Vissa länder kräver att du avmaskar din hund innan du besöker landet. Därför vill vi upplysa dig om några saker att tänka på innan du ska komma och avmaska din hund hos oss 😊

– För att vi ska kunna intyga avmaskningen behöver din hund ha ett pass. Om din hund inte har ett pass sedan tidigare går det att göra ett hos oss för 780kr. Om du gör passet och avmaskningen under samma besök har vi ett paketpris på 995kr för detta.

– Om din hund har ett pass sedan tidigare är det viktigt att du kollar så det finns utrymme kvar i passet för att intyga avmaskningen. Om alla rutor för avmaskning redan är ifyllda behöver du göra ett nytt pass. I passet heter dessa sidor ”Behandling mot echinococcus”

– Vi säljer inte avmaskningstabletter på kliniken. Därför är det viktigt att du köper med tabletter från Apoteket inför ditt besök. Det finns en mängd olika varianter, ta hjälp av apotekspersonalen om du känner dig osäker. Var noga med att köpa rätt antal tabletter utefter din hunds vikt. Om du redan har avmaskningstabletter hemma som du vill använda, se till att förpackningen är intakt och att dom inte har gått ur datum. Vi kan tyvärr inte använda avmaskningsmedel som passerat utgångsdatumet.

– Vi har olika typer av godbitar hos oss som vi kan erbjuda i samband med avmaskningen, men om du vet med dig att du har en kräsen hund är det bra om du tar med något hemifrån som du vet att hunden tycker mycket om. Förslagsvis kan en liten köttbulle eller en bit leverpastej vara en bra idé.

– Tänk på att du inte får resa in i landet förens tidigast 24 timmar och senast 120 timmar efter att vi har intygat avmaskningen i passet.

Vill du boka en tid för avmaskning hos oss? Klicka här så kommer du direkt till bokningssidan.

Dela inlägg :